Longevity 360° concept

Het 360 graden concept van comfort zone

longevity week 360 graden
De opvatting dat we van enkel smeren een mooie huid kunnen krijgen of behouden is al enige tijd passé. De moderne beauty gaat steeds meer uit van een holistisch concept. Beweging, de juiste voeding en een goede nachtrust zorgen samen met de anti-age huidverzorgingsproducten voor een stralende huid, die minder snel veroudert. Gezondheid maakt schoonheid! Je kunt er een stuk jeugdiger uitzien, als je de moeite wilt nemen om je lifestyle aan te passen.


Wat goed is voor het hart, is goed voor de huid

De huid, de spiegel van de gezondheid

De huid is het grootste orgaan van ons lichaam en is daarmee tevens de spiegel van onze fysieke en emotionele gezondheid. Wanneer we ons niet lekker voelen, fysiek of emotioneel, is dat altijd direct aan ons uiterlijk te zien. Er is een duidelijke connectie tussen hersenen en huid. Want als je beter omgaat met stress, vertraag je het huidverouderingsproces.

Dat doe je ook door gezond te eten, voldoende te bewegen en door een goede nachtrust. Gezondheid maakt schoonheid! Smeren met de juiste anti-aging crèmes in combinatie met een verbeterde lifestyle zorgt ervoor dat je er al na een maand veel vitaler kunt uitzien.

Het is natuurlijk wel zo dat het verouderingsproces voor iedereen anders is. Je hebt te maken met intrinsieke factoren (de genen) en extrinsieke factoren (externe factoren). Wat die intrinsieke factoren betreft: daar doe je niets aan. Het is genetisch bepaald hoe snel je ouder wordt. Wat de externe factoren betreft hebben we het meer in de hand: roken, stress, suiker, alcohol en zon zijn schadelijk voor de huid. Daar is het waar we zelf een keuze kunnen maken.

Het 360° concept van comfort zone stelt dat de beste schoonheidsresultaten met crèmes verkregen worden, als de klant er ook een gezonde lifestyle op nahoudt. Logica van de bovenste plank.

Het belang van bewegen

Weinig beweging is een ‘extra killer’: ziekten als hart- en vaatziekten, angst en depressies, kanker en diabetes liggen op de loer. Wie een zittend leven lijdt, moet proberen om zoveel mogelijk ‘sitting time’ om te zetten in ‘fitting time’. Neem bijvoorbeeld de trap in plaats van de lift en de fiets in plaats van de auto.

Wie voldoende beweging neemt is beter gewapend tegen ziektes en heeft zijn gewicht onder controle. Bovendien krijg je van bewegen een beter humeur, meer energie, een verbeterd sexleven en slaap je beter. Eigenlijk zou iedereen 45 minuten per dag moeten trainen en dat minstens 4 á 5 keer per week. Als richtlijn voor fitness geldt dat je het beste een circuit training doet; dat is een combinatie van an-aerobic en aerobic training. Bij an-aerobic gebruik je weinig zuurstof (bijv. gewichtheffen) en bij aerobic veel (bijv. rennen).

Beweging is aan onze biologische klok gerelateerd. Wie wil afslanken, kan het beste ‘s ochtend vóór het ontbijt sporten; voor fitness kom je ‘s middags tussen 11.00 en 15.00 uur in beweging en om te ontstressen ‘s avonds vóór 20.00 uur.

Het belang van slapen

Goed slapen is voor veel mensen een complexe aangelegenheid. Redenen dat men slecht slaapt kunnen zijn: hart- en vaatziekten, emoties, depressies, overgewicht, alcohol e.d. Maar slapen op de juiste tijd houdt de huid juist jong en jeugdig. Want onze biologische klok geeft hormonen af, die vaak ‘s nachts hun werk doen.

Slaap is belangrijk voor afgifte van hormonen die vet verbranden. Slecht slapen verstoort de afgifte van die hormonen, waardoor je overgewicht kunt krijgen; wie overgewicht heeft, slaapt slechter. En daarmee is de vicieuze cirkel rond. Zo zorgt het hormoon cortisol voor de afbraak van koolhydraten. In dat verband is het handig om na 15.00 uur geen voedingswaren met koolhydraten meer te nuttigen. Het hormoon melatonine vertraagt het proces van de celveroudering. Dit hormoon beleeft zijn piek tussen 03.00 en 04.00 uur ‘s ochtends en wie dan dus wakker ligt, profiteert niet van dit natuurlijke anti-age proces.

Het belang van gezond eten

Wat betreft het eten moet je je er vooral op focussen dat je eet om je lichaam te voeden en allerlei andere verleidelijke prikkelingen negeren. Wellicht een leidraad om gezond te eten en dus jong te blijven is het boek van Helen Vlassara anti-AGE-dieet, dat in april 2014 in Nederlandse vertaling verscheen bij uitgeverij Cocobooks. ‘Mijd het verbogen gif in je eten en blijf langer jong en gezond’ is haar devies. Dat gif wordt veroorzaakt door Advanced glycation end products (AGEs). Volgens Vlassara is het mijden van dit gif de beste manier om tal van ziekten als diabetes, nierziekten, hart- en vaatziekten, obesitas, Alzheimer te voorkomen dan wel te verzachten.

Het gaat om voeding die positief actief is in je lichaam en niet om maagvulling. Giftige stoffen in voeding en milieu hebben een kwalijke impact op de schoonheid van onze huid. Dat vergt wel een stukje bewustwording. En ook al eet je volgens het ‘orthomoleculaire boekje’, kan het nog raadzaam zijn om bepaalde supplementen te nemen: vitaminen, mineralen, antioxidanten.

Aquasense : wellness en beauty voor lichaam en geest